FANDOM

Złoczyńca

Złoczyńca – negatywna postać w opowieści lub narracji, będąca uosobieniem zła. Złoczyńca najczęściej jest antagonistą, który walczy z bohaterem lub bohaterami. W filmach złoczyńcy nieraz charakteryzują się specyficznym śmiechem, który jednocześnie reprezentuje szalone usposobienie i złą naturę. Złoczyńca w całości swoich działań dąży do osiągnięcia władzy, potęgi, pieniędzy, najczęściej nie zważając na koszty, potrzebne poświęcenie i skutki swoich działań. Często celem działań złoczyńcy jest kreacja zła w czystej formie: krzywdzenie, zadawanie bólu, szerzenie nienawiści. Żeńską formę złoczyńcy określa się jako Femme fatale. Wielu złoczyńców nie uważa się za osoby złe, ale za osoby będące przeciwieństwem bohaterów.

Rodzaje Edytuj

  • Antybohater – protagonista, mający niektóre cechy złoczyńcy.
  • Antyzłoczyńca – tym złoczyńcy będący odwrotnością, a zarazem nawiązaniem do Antybohatera. Pomaga złoczyńcom, ale ma szlachetne zamiary. Jest postacią bardziej heroiczną niż antybohater, ma swój honor.
  • Arcywróg – złoczyńca będący odwiecznym wrogiem bohatera, który wykorzysta wszelkie środki, by osiągnąć swój cel.
  • Femme fatale – kobiecy rodzaj złoczyńcy, który wykorzystuje swoje kobiece wdzięki, przez które bohaterowie płci męskiej wpadają w pułapki bądź kłopoty.
  • Mroczny Władca – złoczyńca, który jest prawie niemożliwy do pokonania. Jego marzeniem jest panowanie nad całym krajem, światem, galaktyką lub wszechświatem, w którym jego złe idee byłyby prawem. Poza jego żądzą panowania, charakteryzuje go posłuszna mu liczna i potężna armia gotowa na każdy jego rozkaz. Przykładami są Imperator Palpatine z sagi Gwiezdne wojny, Sauron z Władcy Pierścieni oraz Lord Voldemort z serii książek Harry Potter.
  • Psychopata – podstępna postać krzywdząca, a nawet zabijająca przypadkowe bądź celowe osoby z powodu swoich zaburzeń psychicznych, np. Hannibal Lecter lub Joker.
  • Szalony naukowiec – bardzo często przedstawiany jako złoczyńca. Jest to postać, której pogląd na otaczający ją świat jest zniszczony przez maniakalne podejście do nauki i która pracuje nad stworzeniem wynalazku albo odkryciem sposobu na uzyskanie władzy lub pokonanie bohatera. Typowym zakończeniem fabuły jest obrócenie się wynalazku wobec samego naukowca albo poprzez błąd w jego zamyśle lub przez wykorzystanie wynalazku przez bohatera. Przykładami szalonych naukowców są Doktor Eggman lub Doktor Doom.
  • Zły bliźniak – złoczyńca uderzająco podobny do bohatera, często posiadający podobne zdolności do bohatera.