FANDOM

Freddy Kruger – seryjny morderca, główny antagonista serii Koszmar z Ulicy Wiązów.

Biografia Edytuj

Młodość Edytuj

IMG 0488

Freddy jako dziecko

Freddy Krueger jest owocem gwałtu. Jego matka, zakonnica Amanda Krueger, była pracownicą szpitala psychiatrycznego w Springwood. Pewnego dnia została niechcący zamknięta w wieży szpitala, w której przebywali najniebezpieczniejsi chorzy. Zakonnica została wielokrotnie zgwałcona, zanim pracownicy szpitala zorientowali się gdzie jest.

Urodził się chłopiec. Trafił do sierocińca, skąd przygarnął go pewien alfons, chcący zrobić z bohatera jakiś użytek. Krueger nie spełniał jednak oczekiwań, dlatego często był bity. Po jakimś czasie ból zaczął sprawiać mu przyjemność – do tego stopnia, że zaczął sam się okaleczać brzytwą przybranego ojca. Pewnego dnia spalił dom, w którym mieszkał, pod jego nieobecność. W pożarze zginął jego opiekun.

Dalsze życie Edytuj

Minęło kilkanaście lat. Freddy ożenił się, miał córkę, mieszkał przy spokojnej ulicy Wiązów. Jednak w miasteczku Springwood zaczęły znikać dzieci. Sprawcą był Krueger. Skonstruował narzędzie zbrodni – rękawicę z ostrzami zamiast palców. Nie wahał się zamordować własnej żony, gdy ta dowiedziała się, że jej mąż jest mordercą dzieci i chciała to zgłosić na policję. Niedługo później mieszkańcy Springwood odkryli, kto porywa i morduje ich dzieci. W wyniku błędu w procedurze sądowniczej Krueger uniknął kary. Rodzice zaczęli ścigać go na własną rękę. Spalili go w kotłowni, w której się ukrywał, a zwłoki wrzucili do bagażnika samochodu na złomowisku. Jednak Freddy przed śmiercią zawarł pakt z siłami zła, które obdarzyły go nieśmiertelnością. Od tej pory nawiedzał swoje ofiary – dzieci osób, które brały udział w jego zabójstwie – w snach. Wszystkie rany zadawane w snach, pojawiają się też w świecie realnym.

Koszmar z Ulicy Wiązów (1984) Edytuj

Ulicę Wiązów w prowincjonalnym Springwood zamieszkuje piętnastoletnia Tina Gray – dziewczyna, którą prześladują senne koszmary. Ich antybohaterem jest mężczyzna w czerwono-zielonym swetrze i starym kapeluszu, o pokrytej bliznami po poparzeniach twarzy, uzbrojony w rękawicę wyposażoną w cztery ostrza. Sny stają się coraz bardziej realistyczne i którejś nocy Tina budzi się z krzykiem, by odkryć, że jej koszula nocna została pocięta, podobnie jak w jej śnie.

Następnego wieczoru Tina, pozostawiona sama w domu, organizuje domową imprezę, na którą zaprasza swoją szkolną przyjaciółkę Nancy Thompson jej kolegę Glena Lantza oraz swojego chłopaka Roda Lane′a. Niestety, nocą pomysłodawczyni przyjęcia zostaje zabita przez nieznaną siłę, która rozrywa jej ciało na strzępy. Rod, pozostając jedynym świadkiem niecodziennej zbrodni, staje się automatycznie głównym podejrzanym, tymczasem Nancy – ku własnemu przerażeniu – dowiaduje się, że zamordowana rówieśniczka w snach dręczona była przez tę samą postać, co i ona. Rodzice nastolatków z ulicy Wiązów są coraz bardziej zaniepokojeni napiętą sytuacją. Okazuje się, że z osobą koszmarnego prześladowcy mają wiele wspólnego.

Następnie Nancy doświadcza trzech niepokojących koszmarów, w których terroryzuje ją ten sam dręczyciel, który zamordował Tinę. Nancy wybiera się na policję, gdzie przebywa aresztowany Rod, i chłopak wyjaśnia jej, co widział w pokoju matki Tiny, w co nikt nie chce mu uwierzyć. Wieczorem Nancy powraca na posterunek policji w towarzystwie sceptycznie nastawionego do całej sytuacji Glena i zostaje świadkiem zgonu Roda, który rzekomo powiesił się we własnej celi. Podczas, gdy wszyscy wierzą, że popełnił samobójstwo, dziewczyna wie, że zabiła go ta sama osoba, która nawiedza ją w snach.

A-nightmare-on-elm-street-freddy-krueger-sixth-scale-feature-100359

Kruger w śnie Nancy

Matka Nancy, Marge, zabiera swoją córkę do kliniki badań nad snem. Gdy nastolatka zasypia, ponownie doświadcza szokującego koszmaru z udziałem swojego prześladowcy, a jej ramię zostaje zranione; tym razem jednak udaje jej się „wyciągnąć” coś ze swojego snu – jest to wspomniany przy opisie koszmarnej postaci kapelusz. W Nancy potęgowane jest wrażenie, że jej matka, wyraźnie zaniepokojona sytuacją, ukrywa pewien sekret. Już po powrocie do domu, kobieta wyjaśnia córce, że właścicielem kapelusza jest Freddy Krueger, morderca blisko dwudziestu dzieci z ulicy Wiązów, który przed dekadą został spalony żywcem przez rodziców swoich ofiar. Kruger, w odwecie za okrutny lincz, wraca zza grobu, manipulując snami nastolatków z ulicy Wiązów – dziećmi swoich oprawców.

A-nightmare-on-elm-street-ss-blood-gush

Freddy zabija Glena

Tej nocy Nancy i Glen obmyślają plan skutecznego powstrzymania Kruegera, lecz gdy chłopak zasypia, zostaje krwawo zamordowany przez psychopatę. Nancy sama staje twarzą w twarz z Kruegerem, po „przeniesieniu” go do świata realnego. Nancy nie może uciec z domu, ponieważ jej rodzice zabezpieczyli go, by uniemożliwić córce nocne wyjścia. W końcu udaje jej się jednak uwięzić Kruegera w piwnicy i tam pozostawić go na pastwę wznieconego pożaru. Do domu włamuje się ojciec Nancy, porucznik Don Thompson, lecz gdy już ma zamiar odratować swoją rodzinę z płonącego budynku, Nancy dostrzega ogniste kroki, które prowadzą po schodach do sypialni pani Thompson. Tam też Nancy i Don są świadkami śmierci Marge z rąk Kruegera. Nancy udaje się jednak pokonać Freddy′ego po odwróceniu się od niego i odebraniu mu całej jego złowieszczej mocy.

W ostatniej scenie filmuokazuje się, że wszystkie wydarzenia przedstawione powyżej były fikcją – koszmarem. Nancy odjeżdża do szkoły w towarzystwie Glena i innych przyjaciół, lecz orientuje się, że nadal jest bohaterką snu, a Krueger opętał samochód zaraz po tym, jak tylko do niego wsiadła. Nancy woła na pomoc swoją matkę, gdy auto odjeżdża, a stojąca u progu domu Marge zostaje wciągnięta przed szybę w drzwiach przez tajemniczą dłoń.

Ciekawostki Edytuj

  • Wes Craven postać Freddy'ego nazwał imieniem chłopaka. który dręczył go w szkole.
  • Pierwotnie Freddy miał mieć odkrytą górną szczękę i oderwany kawałek głowy.
  • W pierwszych filmach był subtelnym i złowieszczym zabójcą pokroju Michaela Myersa i Jasona Voorheesa. W kontynuacjach zaczął przypominać bohatera czarnych komedii, co nie spotkało się z aprobatą fanów.